Karol Kállay (1926 – 2012) „...vo fotografii je tvorba otázkou okamihu, bleskovej reakcie. Fotoaparát zdvihneš k oku a zachytíš to, čo ťa prekvapilo, čo si v okamihu pochopil. Kým fotografuješ, maľuješ vlastne obraz“
Základné informácie:
Motto: „Buď vždy iba tam, kde nie sú tí ostatní, snaž sa dívať inak ako tí druhí.“ (Karel Hájek)
Kým sa inšpiroval: na začiatku českí fotografi (Jan Lukas, Karel Hájek, Vašek Jírů, Vašek Chochol, kolega Martin Martinček, Ernest Haas (Magnum)
Čo používal:
Prvé fotoaparáty v detstve: Rolleiflex formát 4×4 (neskôr 6x6) a Zeiss Ikonta 6×6
Mladosť: dve Super Ikonty 6×6 a LinhofTechnika 6×9, Contax
Vysokoškolské štúdia a už ako profesionál: Leica C3, neskoršie s Leicou F3 a dlho s dvoma Leicami M3, Nikon, Leica M6 a Olympus
Jasovský kláštor (mníšky): Linhof 6×9 s tromi objektívmi: 90 mm, 150 mm a 210 mm, Leica 3c na kinofilm
Italy today: dve Leicy M3, s objektívmi Sumicron 1:2 35 mm a Summarit 1:1 50 mm a film Kodak 3X s citlivosťou 400ASA
Portréty: Rolleiflex, Mamya RB 67, Leica M3 a M6, Pentax a Nikon
Jeho najobľúbenejšia kniha zo svojej tvorby: Italy today (v Taliansku strávil iba týždeň!)
Zaujímavé linky:
Prvé zátišie, prvá krajina, prvý portrét : http://relax.etrend.sk/umenie/prve-skutocne-fotografie.html
O portrétovaní: http://relax.etrend.sk/umenie/prve-skutocne-fotografie.html
Čo fotografoval a kým bol: Z jeho tvorby sú známe primárne dve oblasti: reportáže a módne fotografie. V oboch presadzoval veľmi inovatívny prístup, bol zástancom prirodzenej, živej fotografie, neinscenoval. „Vyviedol som ženu z ateliéru von na vzduch“, hlásal. V počte tituliek zrejme predbehol i samotného guru módnej fotografie Helmuta Newtona (mal ich okolo 450!)
Bol to polyhistor, v pravom slova zmysle, hovoril 6 jazykmi (podľa vlastných slov ovládal francúzštinu a nemčinu na rovnakej úrovni ako slovenčinu, dobre vedel anglicky a rusky, trochu po španielsky). Kállay mal dobrý základ v rodine, mama bola šľachtického pôvodu a otec vzdelaný muž. Jeho výzor bol elegantný, spôsoby mal aristokratické. Jeho fotografie jednoduchých ľudí sú plné života, energie, vtipu. Dokázal nám, že sú hodní nášho záujmu, mení náš uhoľ pohľadu, zaužívané stereotypy v posudzovaní iných (krajín, národností a pod.). Bol to takisto veľký cestovateľ a predovšetkým veľmi pracovitý človek. Na otázky aké mentálne vybavenie potrebuje fotograf na vykonávanie svojej profesie vždy odpovedal, že musí mať čo najširší prehľad v kultúre, politike, umení a dianí vo svete. Dobrá fotografia je prienikom okamžitého momentu, informácie, ktorú chce fotograf zdeliť, správneho svetla a situácie a nakoniec i dielom šťastnej náhody – týmto sa riadil vo svojej tvorbe.
Krajiny, ktoré navštívil a zdokumentoval: Severná Kórea (Pchjongjang), Arménsko, Gruzínsko, Izrael (Jeruzalem), USA (NY, LA), Taliansko (Benátky, Rím, Bologna, Verona, Florencia, Bolzano), Japonsko (Tokio), Čína (Peking), Rusko (Moskva)
Malý, subjektívny výber z jeho ohromného diela (nad 5., 6. a 8. fotografiou prejdite myškou, je tam ďaľší obrázok) =
*
Karol Kállay je pre mňa jedným z príkladov, čo môže človek vo svojom živote dosiahnuť. Pochádzal z malého mesta Čadce a z malej, neznámej krajiny v srdci Európy. I napriek režimu, ktorý v nej vládol sa dokázal svojou tvorbou presadiť v zahraničí. Jeho pracovitosť a zanietenie boli obdivuhodné. Prvýkrát som sa s jeho tvorbou zoznámila pri prezeraní jeho knižiek Deň plný zázrakov a Italien heute (v nemeckom preklade), ktoré sú jedny z pre mňa najvzácnejších vecí aké doma mám(e). Keď vydal knihu Bratislava moja, nemohla ma iná správa potešiť viac. Bratislava je moje rodné mesto, ktoré napriek všetkému, čo jej spravili milujem. Nežila som v dobe, ktorú tieto fotografie zaznamenávajú (1944 – 1964) a i z tohto dôvodu je pre mňa úžasný zážitok sprítomniť si pomocou tejto publikácie ducha tohto mesta. Kniha Bratislava moja má pre mňa rovnakú magickú výpovednú hodnotu o jednom, určitom meste, akú má Felliniho film Roma.
Aký bol majster humánne zameranej dokumentárnej fotografie môžeme najzreteľnejšie vidieť na jeho fotkách zo Severnej Kórei. Miestu, ktoré postráda akékoľvek pozitívne emócie, dodal ľudskosť a farby.
http://relax.etrend.sk/umenie/v-risi-cerveneho-faraona-kima.html - Severná Kórea (reportáž)
Na záver prikladám link na veľmi zaujímavý rozhovor s Kállayovým blízkym priateľom pánom Feldekom : http://relax.etrend.sk/umenie/kovboj-plejboj-bojovnik.html
Vďaka, pán Kállay. My na Vás nezabudneme.
Zdroje: etrend.sk, karolkallay.sk